Station Binche

 
Niets uit deze website mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt, door middel van kopie, op digitale of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van auteur en/of webmaster.
 
Het provinciestadje Binche ligt ongeveer halfweg Mons en Charleroi. Aan de zuidoostzijde van het stadje ligt aan een ruim plein met de naam 'Place Eugène Derbaix', zonder veel obstakels, het spoorwegstation. Naast het middendeel heeft het stationsgebouw ook fraaie einddelen. Het gebouw komt aan het plein bijzonder goed tot zijn recht. Midden voor het gebouw staat een monument ter herdenking van de in de Eerste Wereldoorlog gevallen inwoners. Het interieur van het gebouw is tot het laatst van het gebruik als stationsgebouw authentiek gebleven. Bij binnenkomst als reiziger waande je dan ook terug in de tijd, toen reizen nog voorbehouden was aan gegoede burgers en handelslieden.
 
 
Binche is een stadje aan de vroegere spoorweg van Haine-Saint-Pierre (eigenlijk vanaf aftakking bij Mariemont) naar Erquelinnes (lijn 108), dat aan de grens met Frankrijk ligt en waar een aansluiting ontstond op de lijn van de 'chemins de fer du Nord-Francais'
via Jeumont naar Maubeuge. Het traject had een totale lengte van bijna 23 kilometer. Kaart, collectie Marius Broos, Roosendaal.
 
De lijn telde tussen km 0,0 (Haine-Saint-Pierre) en km 22,7 ( Erquelinnes) maar liefst negen stations en halten, namelijk:
km 1,0 Hayette,
km 2,8 Cronfestu,

km 4,0 Leval,
km 6,9 Ressaix,
km 7,7 Binche,
km 11,8 Bonne Espérance,
km 14,2 Fauroeulx,
km 16,5 Peissant
,
km 18,4 Grand-Reng.
 
 
 
Een gedeelte van de kaart laat Binche nog wat beter zien als middelpunt tussen enerzijds Charleroi en Mons (oost-west) en Haine Saint Pierre en de grens bij Erquelinnes en Jeumont (noord-zuid). Langs de steenweg tussen Charleroi en Mons via Anderlues en Bray reed in vroeger jaren een elektrische tramdienst van de SNCV (Societé Nationale des Chemins de fer de Vicinaux (in Vlaanderen bekend als NMVB, Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen). Kaart, collectie Marius Broos, Roosendaal.
 
 
Een foto uit Google Earth laat het stationsemplacement van Binche ten oosten van de stad zien. Uit het oosten nadert de weg uit Charleroi. Het oude centrum van de stad met Markt is links te onderscheiden. De stad werd in de tweede helft van de negentiende eeuw in de richting van het spoorwegstation uitgebreid.
 
 
Een foto uit Google Earth laat het stationsemplacement van Binche tussen twee overwegen aan weerszijden zien. Pas na een uur of drie 's middags komt de voorzijde van het stationsgebouw in het zonlicht.
 
 
Een foto uit Google Earth laat het stationscomplex van Binche met het stationsvoorplein zien. Linksonder ligt het huidige eindpunt van de lijn uit Haine-Saint-Pierre.
 
 
KD 268-15        09-05-1991        NMBS, straatzijde stationsgebouw te Binche.
 
De lijn werd aangelegd door de 'Compagnie du chemin de fer du Centre' en officieel geopend voor reizigers- en goederen op 17 september 1857. Al in 1860 was de hele lijn voorzien van een tweede spoor.
 
 
KD 268-15        09-05-1991        NMBS, straatzijde stationsgebouw te Binche. Mooi is de symmetrie van het plein en stationsgebouw.
 
Binche kreeg aanvankelijk een neo-classicistisch stationsgebouw, maar dat werd in de jaren 1905-1910 vervangen door een nieuw in neo-gotische stijl, naar het ontwerp van architect Pierre François Clément Isidore Langerock (* 19 september 1859 te Gent, † 14 september 1923 te Leuven).
 
 
ZW 319-15        09-05-1991        NMBS, straatzijde stationsgebouw, Binche
 
Behalve het middendeel heeft het stationsgebouw ook fraaie einddelen. Het gebouw komt bijzonder goed tot zijn recht aan een ruim stationsvoorplein zonder obstakels. Het interieur is ook grotendeels authentiek gebleven. Mooi is de symmetrie van het voorplein en het stationsgebouw.
 
 
Ansichtkaart uit circa 1925. Zelfs het plantsoen en de overige beplanting op het stationsvoorplein is nauwelijks gewijzigd. De fotograaf staat niet precies midden voor het gebouw.
 
 
Ansichtkaart uit circa 1925. Zelfs het plantsoen en de overige beplanting op het stationsvoorplein is nauwelijks gewijzigd. De fotograaf staat niet precies midden voor het gebouw.
 
 
Ansichtkaart uit circa 1925. Vanaf het station was er ook een aansluiting op de tramdienst (eerst stoom en later elektrisch) van de SNCV (Societé Nationale des Chemins de fer de Vicinaux (in Vlaanderen: NMVB, Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen) tussen Charleroi en Mons. Een kopspoor voor de op reizigers wachtende trams lag aan de zuidzijde van het Stationsplein.
 
 
Ansichtkaart uit circa 1935. Sinds de jaren dertig staat er midden voor het stationsgebouw een monument ter herdenking van de gevallenen in de Eerste Wereldoorlog, in Belgie de 'Groote Oorlog' genoemd. Het gedenkteken staat bekend onder de naam 'Le Monument aux Heros'.
 
 
Ansichtkaart uit circa 1935. Per 4 november 1962 werd het gedeelte vanaf Binche tot Grand Reng gesloten voor reizigersvervoer. Tot aan Grand Reng bleef nog tot in 1984 enig goederenvervoer in stand , terwijl vanaf Grand Reng tot aan Erquelinnes de lijn, zowel voor het reizigers- als het goederenvervoer geheel buiten dienst ging. Het sluiten van talloze steenkolenmijnen en andere industriele activiteiten in de streek was hier debet aan. In 1987 werd alle rails en dwarsliggers ten zuiden van Binche en dus ook het (inmiddels) enkelspoor tussen Grand Reng en Erquelinnes geheel opgebroken.
 
 
Hen fiets- en wandelpad in asfalt ter hoogte van het viaduct in de boog bij Vellereille-les-Brayeux, iets ten zuiden van de vroegere halte Bonne Espérance.
 
Over bleef in 1962 het reizigers- en goederenvervoer vanaf Haine Saint Pierre tot aan Binche. Per 9 mei 1983 werd het baanvak tussen Mariemont (vertakking) en Binche geëlektrificeerd in dienst gesteld. Inmiddels ging de neergang van het goederenvervoer gestaag voort. Per 31 december 1999 stopte de goederendienst op het baanvak Haine-Saint-Pierre en op 18 februari 2002 werd de treindienst op de lijn teruggebracht tot enkelspoor, waarna het opbreken van rails en dwarsliggers op het buiten dienst gesteld spoor kon beginnen. Later werd op het verlaten spoorwegtracé een fiets- en wandelpad in asfalt aangelegd vanaf station Binche via Fauroeulx tot 1,5 kilometer vóór het voormalige eindpunt Erquelinnes. In totaal heeft dit pad een lengte van 13,5 kilometer.
 
 
Ansichtkaart uit circa 1935. Sinds eind 1962 is Binche dus een eindpunt, vanwege de sluiting voor reizigersvervoer van het baanvak in zuidelijke richting. Wel was er, aanvankelijk alleen in de spitsuren en later bijna elk uur, een rechtstreekse treindienst naar en van Brussel via La Louvière en Braine Le Comte.
 

Ansichtkaart uit circa 1935. Het stationsgebouw werd op 24 maart 1978 door de regering van Wallonië geklasseerd als monument. Heel bijzonder is dat het gebouw in de loop der jaren nauwelijks is veranderd, zowel aan de stadszijde als aan de perronzijde. Op de achtergrond ligt de loods voor het binnenlands stukgoederenvervoer.
 
 
Ansichtkaart uit circa 1935. De twee gebouwtjes als wachtkamer voor reizigers en als onderkomen voor het personeel zijn nooit gewijzigd. Het spiegelende 'loodglas' in de ramen is goed te onderscheiden.
 
 
ZW 042-31        13-04-1977        Motorrijtuig NMBS 4505 staat op spoor 1 als trein TT 6840 (Binche - Haine-Saint-Pierre - Manage), gereed voor vertrek om 15.51 uur. Gezicht op de zuidwestzijde van het stationsgebouw bij zeer regenachtig weer.
 
 
ZW 042-32        13-04-1977        Gezicht op de zuidwestzijde van het stationsgebouw Binche bij zeer regenachtig weer.
ZW 042-33        13-04-1977        Gezicht op de westzijde van het stationsgebouw Binche bij zeer regenachtig weer.
 
 
ZW 042-34        13-04-1977        Motorrijtuig NMBS 4505 staat op spoor 1 als trein TT 6840 (Binche - Haine-Saint-Pierre - Manage), gereed voor vertrek om 15.51 uur.
 
 
ZW 042-35        13-04-1977        Motorrijtuig NMBS 4505 staat op spoor 1 als trein TT 6840 (Binche - Haine-Saint-Pierre - Manage) gereed voor vertrek om 15.51 uur.
ZW 042-36        13-04-1977        Gezicht op de noordoostzijde van het stationsgebouw Binche bij zeer regenachtig weer.
 
 
ZW 042-36        13-04-1977        Gezicht op de noordoostzijde van het stationsgebouw Binche. Het motorrijtuig NMBS 4505 staat op spoor 1 als trein TT 6840 (Binche - Haine-Saint-Pierre - Manage) gereed voor vertrek om 15.51 uur. Rechts staat een bagagerijtuig bij de (stuk-)goederenloods.
 
 
Locomotief NMBS 5929, omlopend via spoor 2 na aankomst op spoor 1 in Binche. Perronwanddelen liggen klaar voor de verhoging van de perrons. De fotograaf kijkt in zuidelijke richting. Het spoor op de achtergrond, voorbij het sein, werd in 1987 opgebroken.
Foto J.F. Schuld, collectie NVBS, circa 1972.
 
 
Locomotief NMBS 5907 is zojuist ergens in de zomer van 1976 met een trein op spoor 1 aangekomen. Kort na het maken van de opname zal de machine omlopen. Let op de fraaie perrongebouwtjes. Rechts staat een bagagerijtuig bij de (stuk-)goederenloods.
 
 
KD 050-14        13-04-1980        NMBS, 5907, omlopend na aankomst met trein 1817 (Schaerbeek v. = 16.49 uur, Binche a. = 18.16 uur) en bestemd voor trein 1869 (Binche v. = 18.43 uur, Schaerbeek a. = 20.12 uur), Binche. De bebouwing op de achtergrond is inmiddels al lang gesloopt. De fotograaf kijkt in noordelijke richting.
 
 
KD 050-15        13-04-1980        NMBS, 5907, omlopend na aankomst met trein 1817 (Schaerbeek v. = 16.49 uur, Binche a. = 18.16 uur) en bestemd voor trein 1869 (Binche v. = 18.43 uur, Schaerbeek a. = 20.12 uur), Binche. De bebouwing op de achtergrond is inmiddels al lang gesloopt. De fotograaf kijkt in noordelijke richting.
 
 
Locomotief NMBS 5935 staat ergens in de zomer van 1980 met trein 1869 (Binche v. = 18.43 uur, Schaerbeek a. = 20.12 uur) gereed voor vertrek op spoor 1 te Binche. Let op de fraaie perrongebouwtjes.
 
De elektrificatie van het enkelsporige baanvak Haine-Saint-Pierre - Binche kwam per 9 mei 1983 in dienst. Het verkeer op de lijn nam echter gestaag af. Per 31 december 1999 werd het goederenvervoer geheel stopgezet. Inmiddels rijden er Intercity's tussen Binche, Brussel en Antwerpen en een enkele 'piekuurtrein' op werkdagen.
 
 
ZW 319-14        09-05-1991        NMBS, 228 + 701, trein IR 2214, bij aankomst op spoor 1 te Binche.
 
 
KD 268-13        09-05-1991        NMBS, 701+228, trein IR 2238, gereed voor vertrek op spoor 1 te Binche.
 
 
KD 319-13        09-05-1991        NMBS, 701+228, trein IR 2238, bij vertrek op spoor 1 te Binche.
 
 
Inmiddels staat het stationsgebouw al vele jaren leeg en wacht het op overname met aansluitend een restauratie en herinrichting.
 
Bronnen: Archief Marius Broos, Roosendaal, Internet (Wikipedia). De auteur houdt zich beschikbaar voor aanvullingen, met name over de restauratie en bestemmingen na het buiten gebruik stellen als stationsgebouw.